Sinds 1974 brengt Thaleia, met heel veel speelplezier, geweldige producties op de planken. Er wordt niet alleen veel gelachen, door het publiek, tijdens de voorstellingen. Ook tijdens de wekelijkse repetities, wordt er door de spelers veel plezier gemaakt.
Tegenwoordig wordt er op de donderdagavond in gemeenschapshuis de Boemerang in Woensel hard gewerkt om een mooie productie neer te zetten, maar de roots van de club liggen in Stratum. In het Akkertje aan de Heezerweg, maar zeker ook in het oude Augustinianum aan de van Wassenhovestraat heeft Thaleia sporen achtergelaten. De aula van die school was zelfs de thuisbasis voor de voorstellingen.
In de beginjaren liep Thaleia aan de hand van regisseur Toon van Doormalen en samen met hem zijn er prachtige voorstellingen neer gezet. Onder zijn creatieve leiding heeft Thaleia zelfs tien jaar lang ‘het dagboek van Anne Frank gespeeld. Dat was een waardevolle traditie, waar veel mensen mooie herinneringen aan hebben overgehouden.
In chronologische volgorde hebben na hem Jaques van Dijk en Mark van den Berg het stokje van hem overgenomen.
Tegelijkertijd werd er in de jaren negentig een jeugdgroep opgericht, die onder de bezielende leiding van Ellis Schuurman een frisse wind door de vereniging blies. De kers op de taart voor deze jeugdleden was het spelen van Shakespeare’s ‘Romeo en Julia’ in de Stadsschouwburg van Eindhoven.
In 1999 zijn de ‘jongeren’ en de ‘ouderen’ samen gaan repeteren, om het 25 jaar bestaan te vieren. Daarom werd ‘Midzomernachtsdroom’(ook weer van William Shakespeare) gezamenlijk op de planken gezet. Dit keer onder verantwoordelijkheid van Elly Nietvelt en weer in de Eindhovense Stadsschouwburg. De jaren daarna was Thaleia daar kind aan huis en trokken ze met o.a. publiekstrekkers zoals ‘One flew over The Cuckoo’s Nest’ volle zalen. De samenwerking was zo goed bevallen, dat ‘jong en oud’ altijd samen zijn blijven repeteren.
Het mooie aan deze club is dat het plezier om toneel te spelen altijd is gebleven, maar daarnaast er ook al jaren een kwaliteitsontwikkeling bij de spelers plaats vindt. Plezier en kwaliteit gaan dus hand in hand bij Thaleia. De credits gaan hiervoor natuurlijk niet alleen naar de spelers zelf, maar ook naar al die professionele Regisseurs die Thaleia daar bewust voor aantrekt.
Na Elly heeft het publiek kunnen genieten van prachtige stukken onder regie van Suzanne van der Horst, Sarah- Joan van der Kallen, Ruud van Bree en onze huidige regisseur Oscar de Boer.
Waar we vroeger optraden in zalen waar we onze eigen licht armaturen( voor een groot deel in eigen bezit) moesten hangen, zoals in zaal Unitas, of in niet voor de hand liggende ruimtes zoals de voormalige tango salon, de voormalige Ferrari garage en het voormalige kantoor van corporatie TRUDO. Spelen we nu vooral in zalen waar dit al voortreffelijk is geregeld. Zoals; het theater van Carte Blanche en Ilse Wouters academy. De laatste jaren zijn we kind aan huis in het sfeervolle theater aan de Leenderweg; Pand P., waar we de afgelopen jaren stukken van ‘Pinter’, ‘de Aveniers’, ‘Spoon River’ en ‘Allo, Allo’ hebben neer gezet.
Thaleia heeft het lef om niet alleen gebaande wegen af te leggen ,maar ook buiten de comfort zone te acteren. Van klassieke Shakespeare voorstellingen tot absurdistische Pinter stukken, Van Blijspelen tot Drama, van Tjechov tot Maria Goos, van monologen tot ensemblestukken van zelfgeschreven voorstellingen tot vormtheater. Het is allemaal een keer de revue gepasseerd.
Wij houden dus van afwisseling, maar waar we nooit van afwijken is met veel passie iet moois neerzetten voor het publiek. Want wat is een theater zonder publiek. Voor Thaleia voelt een volle zaal als een warm bad en daar zijn wij onze trouwe gasten eeuwig dankbaar voor. Al bijna 50 jaar proberen we een beetje verwondering over te brengen aan ons publiek en wij hopen dit nog heel veel jaren te mogen blijven doen.